

FOCUS POCUS
Øk oppmerksomhet, læring og taleferdigheter for ASD og ADHD med virtuell virkelighetstrening
Viktige fordeler

Forbedret oppmerksomhet og fokus
Barn viser forbedret oppmerksomhet og fokus ikke bare under terapiøkter, men også i hverdagsaktiviteter.
Økt motivasjon
VR-terapi blir mer engasjerende, noe som fører til høyere motivasjon og iver etter deltakelse hos studenter for alle terapiøkter.
Utvikling av ferdigheter
Fordelene med VR-trening strekker seg til daglige aktiviteter, hjelper med lesing, skriving, læring av fag, forståelse av avstand og forbedring av motoriske ferdigheter.
Skole
Beredskap
Barn under VR-terapi blir bedre forberedt på skolen med redusert behov for skyggelærerstøtte, fremmer selvstendighet og selvtillit.
Evidensbasert referanse
VR tilbyr et oppslukende og kontrollert miljø som kan skreddersys til hvert barns spesifikke behov, og gir en ny måte å engasjere barn i monotone oppgaver og forbedre deres grunnleggende ferdigheter på en måte som er både effektiv og morsom.
Nøkkelfunksjoner i VR-applikasjonen Focus Pocus inkluderer et monokromatisk miljø med dynamiske elementer, terapeutovervåking og tilpasning, og målrettede aktiviteter som fremmer kritisk tenkning og oppmerksomhetsferdigheter.
VR-miljøet gjorde det lettere å utvikle ferdigheter som visuell sporing og presise pekebevegelser, samtidig som konsentrasjon og oppmerksomhet ble forbedret. Subjektiv tilbakemelding fra foreldre og terapeuter indikerte betydelige forbedringer i barnas uavhengighet, oppmerksomhet og atferdsregulering.»
"Studier om bruk av virtuell virkelighetsterapi i psykose, autismespekterforstyrrelse og oppmerksomhetsunderskudd hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD) er lovende."
"Etter terapi med kognitiv remediering i VR, viste barn (med ADHD) betydelig høyere antall korrekte treff på den virtuelle klasseromstesten og CPT, og resultatene var sammenlignbare med de fra farmakoterapien."
Fordeler for ABA (Applied Behavioural Analysis)

Forbedret fokus
Hjelper barn med å forbedre oppmerksomhet og fokus gjennom engasjerende VR-miljøer.
Detaljert datainnsamling
Gir detaljert sporing av fremgang og atferd, slik at terapeuter kan ta informerte beslutninger og skreddersy intervensjoner mer effektivt.
Tilpassede utfordringer
Terapeuter kan justere vanskelighetsnivåer for å matche individuelle behov, og sikre at hvert barn blir utfordret på riktig måte og kan utvikle seg i sitt eget tempo.
Økt motivasjon og engasjement
VRs gamified elementer og oppslukende natur holder barna motiverte og engasjerte gjennom hele økten, noe som fører til bedre resultater.


Utvikling av motoriske ferdigheter
Denne aktiviteten forbedrer koordinasjon og motoriske ferdigheter ved å tilby varierte og repeterbare øvelser, som å spore og peke på objekter i et virtuelt miljø.
Sensorisk integrering
Gir kontrollerte sensoriske opplevelser (visuelle og auditive) for å hjelpe til med sensorisk prosessering, og hjelper barn med problemer med sensorisk integrering.
Adaptive øvelser
Skreddersyr oppgaver til brukerens evner, fremmer gradvis forbedring og sikrer at aktivitetene er passende utfordrende.
Skalerbar ferdighetstrening
Denne typen trening fokuserer på å utvikle oppmerksomhets- og konsentrasjonsevner som er essensielle for daglige aktiviteter, noe som muliggjør gradvis ferdighetsbygging som kan overføres til virkelige scenarier.
Increased Motivation and Engagement
VRs oppslukende og interaktive natur holder barna engasjerte og motiverte gjennom hele økten, noe som fører til bedre deltakelse og resultater.
Fordeler for SLP (Speech & Language Pathologies)

Laser-fokus på tale- og språkpraksis
Et oppslukende virtuelt miljø eliminerer ytre stimuli, fremmer gjenstandsidentifikasjon, gjenkjennelse og verbal merking uten distraksjoner.

Umiddelbar
Tilbakemelding
Lar terapeuter gi sanntidskorrigeringer og veiledning, og hjelper barn å lære og forbedre seg raskt.

Interaktiv
Scenarier
Skaper oppslukende miljøer som forbedrer gjenkjennelsen av objekter, farger og geometriske former, og forbedrer språkutviklingen.

Økt motivasjon og engasjement
VRs engasjerende natur øker motivasjonen og deltakelsen, og gjør tale- og språkpraksis morsommere.