
Applikasjon er først og fremst designet for barn med ASD og andre former for nevrodiversitet, der fysisk bevegelse er en kritisk del av læringsopplevelsen. Målet er å hjelpe dem med å tilpasse seg virkelige miljøer. Av denne grunn må man beregne ca. 4 x 3,5 meter spillområde fri for hindringer for å få full effekt av øvelsene.
Alle øvelsene er på norsk.

Få tilgang til utfordrende og usikre miljøer
Under terapi, enten du navigerer i travle gater, besøker ukjente steder eller opplever komplekse sosiale settinger, gir VR et trygt sted å øve på disse ferdighetene uten risikoen forbundet med eksponering i den virkelige verden. Denne tilnærmingen forbedrer læringen og bygger selvtillit i å håndtere situasjoner.

Tren i ulike innstillinger for Real-Life-applikasjoner
Generaliser VR-scenarier til det virkelige liv ved å trene dem med flere nivåer av kompleksitet, inkludert miljøvariasjon, antall objekter å håndtere, antall personer å samhandle med og antall trinn for å fullføre oppgaven.
Viktige fordeler

Tilpass læring til hver elevs behov
Konfigurer miljøet for hver elev i henhold til deres individuelle behov og fremgang med individuell læringsvei.

Gjelder for ABA-, SLP- og OT-tilnærminger
VR-trening er designet for å utfylle eksisterende terapeutiske tilnærminger som Applied Behaviour Analysis (ABA), Speech-Language Patology (SLP) og Occupational Therapy (OT).
Evidensbasert referanse
Før VR-treningen, hvis du ga et barn en enkel oppgave, som å ta med noe fra et annet rom, kan de glemme det på veien og bli distrahert av andre ting. Foreldre har rapportert at barna deres lytter bedre og følger instruksjonene mer effektivt etter VR-terapi.
Resultatene [av studien] viste at prosentandelen av barn som fullførte utfordringen totalt sett var høyere med virtual reality (IVR) (77,5 %), sammenlignet med nettbrettet (32,5 %) eller brettspill (30%) forhold.
VR tilbyr et oppslukende og kontrollert miljø skreddersydd for hvert barns spesifikke behov. Det gir en ny måte å engasjere barn i monotone oppgaver og forbedre deres grunnleggende ferdigheter på en måte som er både effektiv og morsom.
VR-basert trening har blitt brukt på mange områder, inkludert pasientrehabilitering... Men på grunn av forskjeller i læringsstiler og oppgavebehov, bør VR-basert trening ideelt sett inkludere tilnærminger til personlig tilpasning.
IVR er en teknologi som er i stand til å engasjere interesse og motivere brukeren, i tillegg til å ha potensial til å hjelpe til med kognitiv prosessering og kunnskapsoverføring.
…å lære hvordan man løser en utfordrene oppgave og overføre læringen til den fysiske verden er mulig ved hjelp av IVR. Barn i IVR-tilstanden […] var i stand til å overføre utfordringene som ble lært under treningen til det fysiske brettspillet.
Den oppslukende opplevelsen fra VR kan brukes til en rekke formål som trening, utdanning, terapi og underholdning.
[…] interesse- og gledesskårene til deltakere som brukte IVR var signifikant høyere enn deltakere i de to andre tilstandene, og at barna i IVR-tilstanden var i stand til å lære hvordan de skulle løse problemet og overføre læringen sin til det fysiske spillet.
Fordeler ved ABA
(Anvendt atferdsanalyse)

Sikker opplæring av høyrisikoscenarier
Øv på høyrisikoscenarier som veikryssing, identifisering av farlige gjenstander og brannsikkerhet i et kontrollert og trygt miljø.

VR-scenarier som utfyller eksisterende læreplan
VR-scenarier bygges og kartlegges basert på de mest brukte protokollene, slik som AFLS, ABBLS-R, VB-Mapp, ACE og PEAK, og utvider mulighetene organisk uten å endre læreplanen.

Fleksibelt virtuelt miljø for å generalisere ferdigheter
VR gir realistiske scenarier, som lar individer øve og generalisere ferdigheter lært i terapi på tvers av ulike settinger, som dag/natt, flere/færre mennesker og mer/mindre oppgavekompleksitet.

Økt motivasjon under hele økten
Studentene er mer motiverte og engasjerte, ikke bare på grunn av virtuell virkelighet, men også på grunn av andre øvelser i løpet av økten.
Fordeler ved OT (ergoterapi)
Dagliglivets utfordringer i et trygt miljø

Øv viktige hverdagsoppgaver som matlaging og husarbeid i en kontrollert, risikofri setting, reduser angst og bygg selvtillit før du bruker disse ferdighetene i det virkelige liv.
Utvikling av motoriske ferdigheter

Dette programmet forbedrer motoriske ferdigheter gjennom engasjerende VR-aktiviteter som sporing, organisering av gjenstander og håndtering av redskaper. Den gir varierte og repeterbare øvelser som kan være vanskelig å simulere konsekvent i en virkelig verden.

Utøvende funksjon
Forbedrer planlegging, problemløsning og organisatoriske ferdigheter gjennom oppslukende og strukturerte VR-oppgaver, og tilby en dynamisk og engasjerende måte å bygge disse kritiske ferdighetene på.

Tilpassbar funksjonell mobilitetstrening
Gjør det mulig å øve mobilitetsrelaterte oppgaver som å gå på fortau, navigere i forskjellige miljøer og bruke offentlig transport i tilpassbare scenarier som gradvis kan øke kompleksiteten.

Forbedring av kognitive ferdigheter
Forbedrer oppmerksomhet, hukommelse og sekvensering gjennom interaktive og oppslukende VR-aktiviteter, og tilbyr et kontrollert miljø for å øve og styrke disse ferdighetene uten eksterne distraksjoner.

Økt motivasjon og engasjement
Den oppslukende naturen til VR øker motivasjonen og engasjementet under terapiøkter, gjør repeterende eller utfordrende oppgaver morsommere og oppmuntrer til vedvarende deltakelse.
Fordeler ved SLP
(tale- og språkpatologier)

Språkutvikling i virkelige miljøer
Interaktive scenarier for å øve på ordforråd, setningskonstruksjon og samtaleferdigheter i kontekstuelt daglige interaksjoner.

Laser-fokus på tale- og språkpraksis
Et oppslukende virtuelt miljø fremmer objektidentifikasjon, gjenkjenning og verbal merking, og eliminerer forstyrrelser fra utsiden.

Sosial kommunikasjonsutvikling
Interaktive scenarier for å øve på ordforråd, setningskonstruksjon og samtaleferdigheter i kontekstuelt daglige interaksjoner.

Økt motivasjon under hele økten
Studentene får mer motivasjon og engasjement ikke bare gjennom virtuell virkelighet, men også gjennom tilleggsøvelser i løpet av økten.
Scenarier dekket i Advent VR

Daglige ferdigheter
Denne kategorien inkluderer aktiviteter som personlig hygiene (f.eks. pusse tenner) og rengjøringsoppgaver (f.eks. organisering av et rom). Brukere øver på disse essensielle ferdighetene i en strukturert VR-setting.

Sosial interaksjon
Scenarier som å besøke en salong, gå inn i et supermarked eller navigere på en flyplass er inkludert. Hver innstilling er designet for å simulere interaksjoner med servicepersonell som kasserere, immigrasjonsoffiserer eller frisører. Dette hjelper brukere med å øve på kommunikasjon og sosial interaksjon i ulike offentlige miljøer.

Transport og navigasjon
Inkluderer å krysse en gate med variable elementer som antall fotgjengere og kjøretøy, dag/natt-innstillinger og lydbrytere for å simulere virkelige miljølyder.

Besøke legesenter
Scenarier som et legebesøk er delt inn i flere deler, inkludert å vente i en korridor, samhandle med en sykepleier og møte med forskjellige spesialister som barneleger eller tannleger. Hver del er designet for å gjøre brukere kjent med helsemiljøet og interaksjoner.

Sosiale ferdigheter
Brukere kan øve på sosiale interaksjoner på kafeer og kjøpesentre, samhandle med virtuelle karakterer som baristaer eller butikkassistenter. Disse scenariene hjelper brukere med å bygge selvtillit og forbedre sine sosiale ferdigheter i et trygt og kontrollert miljø.

Tilpassbare scenarier
De fleste scener har tilpassbare alternativer, for eksempel å legge til lyder, endre antall interaktive personer og endre kompleksiteten til oppgaver. Dette gir mulighet for skreddersydde opplevelser for å passe individuelle brukerbehov og fremdriftsnivåer.
Hvorfor VR er effektivt for opplæring i daglige ferdigheter

Oppslukende opplevelse da det ikke involverer noen ytre stimuli bortsett fra designet trening

Fleksibelt tilpasset miljø inkludert bilder, lyder, menneskelig interaksjon

100 % reproduserbart virtuelt miljø for å unngå tilpasningskurve for hver økt

Fullt overvåket og kontrollert av terapeuten