top of page
VR-1.jpg
Programvare for ergoterapi

En ny spesifikk programvare for ergoterapi, med hånd- og overekstremitetsøvelser for å jobbe med Oculus Quest- eller Quest 2-brillene.

Immersive Virtual Rehabilitation lar deg jobbe med rehabilitering av hånden, overkroppen, dagliglivets aktiviteter, griping eller praksis. Uten behov for kontroller eller spesielle hansker!

Hvorfor en spesifikk programvare for ergoterapi?

Denne nye terapien er designet av klinikere med et spesifikt rehabiliterende mål. I et gamifisert miljø kan du enkelt trene på aktiviteter, uten å måtte bruke kontrollere, uten å måtte desinfisere eller kalibrere noe. Takket være håndsporingsteknologi.

 

Rehametrics virtual reality-programvare lar deg analytisk arbeide med mobiliteten til overkroppen og hodet. Samtidig vil pasienten være i et fullstendig stimulerende miljø, noe som vil lette utførelsen av øvelsene. I tillegg ser fagpersonene hva pasienten ser i brillene på dataskjerm og kan gjøre justeringer og modifikasjoner i sanntid under økten.

Hovedfordelene med en ergoterapiprogramvare

Rehametrics tilbyr spesifikke rehabiliteringsøvelser basert på gamification. Å bruke spillet som et terapeutisk verktøy øker pasientens motivasjon og aktive deltakelse, en avgjørende faktor for suksess i rehabiliteringsbehandling

Tilpassing av behandling

Rehametrics virtuelle rehabiliteringsøvelser inneholder en rekke tilpasningsmuligheter, som lar fagpersonen tilpasse øktene individuelt. Du kan endre tider, vanskelighetsgrad og konfigurere oppgaven for hvert enkelt tilfelle.

Alle garantier for klinisk bruk

Rehametrics-programvare for Immersive Virtual Rehabilitation er et medisinsk utstyr som har CE-merking. En person kan ikke anskaffe den direkte, den må alltid brukes under veiledning og tilsyn av en helsepersonell.

Pasientmotivasjon

Virtual reality er oppslukende av natur. Det sørger for at pasientene forblir absorbert i spillet og utfører oppgavene, mens de har det gøy. Gamification (bruk av videospill i terapi) viser seg å øke pasientens aktive deltakelse.

Pasientmotivasjon

Takket være den oppslukende faktoren til virtual reality-briller, vil vi sørge for at pasienten forblir absorbert i spillet og utfører oppgavene, mens han nyter et morsomt øyeblikk. Gamification (bruk av videospill i terapi) vil øke pasientens aktive deltakelse.

Fordelene med Immersive Virtual Rehabilitation

Rehametrics VR er nyttig for arbeid med nevrologiske pasienter, men også for fysisk rehabilitering etter en muskel- og skjelettskade. Kort sagt, å jobbe med manipulerende ferdigheter hos enhver type pasient.

Flere og flere fagfolk er klar over nytten av videospill under terapi. Derfor ønsket vi å gå et skritt videre, og tilby et spesifikt program for ergoterapi, der du kan utføre:

VR-2-1.jpg

Fysisk rehabilitering av overkroppen

VR-2-2.jpg

Håndtere oppgaver og aktiviteter i dagliglivet

VR-2-3.jpg

Rehabilitering med nevrologiske pasienter

VR-2-4.jpg

Øvelser av oppmerksomhet, hukommelse og andre kognitive aktiviteter

Øvelser med Virtual Reality-briller

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre og utvide programvaren vår, så utvalget av tilgjengelige øvelser økes med jevne mellomrom. Her kan du se noen eksempler på øvelser:

Klype tak

Mobilitet i håndleddet

Koordinert mobilitet av hendene

Kliniske mål

Rehametrics-programmet for virtual reality-briller lar deg jobbe med både rehabilitering av nevrologiske pasienter og muskel- og skjelettrehabilitering, med følgende mål:

Bevegelsesområde for overkroppen

 

Klype tak

Hånd-øye-koordinasjon

Fin- og grovmotorikk funksjon

Dagliglivets aktiviteter

Praksis

Oppmerksomhet og minne

Kategorisering og andre utøvende funksjoner

Fordeler for ergoterapeuten

Oppslukende virtuell virkelighet gir en mer attraktiv og intensiv trening, som ikke erstatter, men utfyller tradisjonell terapi.

 

Ved å bruke Rehametrics VR vil ergoterapeuter ha til disposisjon 15 rehabiliteringsøvelser og 2 vurderingsoppgaver: Box and Block Test (BBT) og Nine Hole Peg Test (9HPT). På denne måten drar også fagfolk nytte av bruken av et digitalt ergoterapiprogram fordi de får:

  • Bedre resultater i behandlingen. Ved å oppnå større etterlevelse, mer deltakelse fra pasienten og automatisk innhente objektive data om utviklingen deres.

  • Tilrettelegge arbeidet til den profesjonelle. Rehametrics tilbyr forhåndsdesignede, klare til bruk aktiviteter. Programmet veileder pasienten med enkle instruksjoner.

  • Søk aktivt den optimale vanskelighetsgraden. Rehametrics vil ta hensyn til pasientens ytelse under økten for å justere, samtidig, vanskelighetsgraden for oppgaven satt av profesjonelle. På denne måten er det mulig å bruke den optimale vanskelighetsgraden, den som oppnår størst forbedringer, under økten. Imidlertid kan fagmannen også endre vanskelighetsgraden, varigheten av øvelsen, typen gjenstand som skal manipuleres, nøyaktigheten av bevegelsen som kreves, og mange andre parametere under økten, i sanntid.

  • Differensiering fra konkurrentene. Det gjør det mulig å tilby en svært innovativ og attraktiv ny tjeneste for pasienter.

Ofte stilte spørsmål

  1. Økter er mer stimulerende og morsomme, noe som øker pasientens motivasjon.

  2. Legger til rette for aktiv pasientmedvirkning. Uten å være klar over det, blir pasientene mer involvert i terapi og jobber hardere.

  3. Tilbyr utvidet tilbakemelding i sanntid. Bruken av positiv forsterkning er kraftig og umiddelbar.

  4. Aktivitetssimulering er trygg, og eliminerer frykt for feil eller frustrasjon.

slåsammen.JPG
udvid.JPG
  1. Dette er videospill for rehabilitering, designet med et spesifikt terapeutisk mål i tankene.

  2. Det er mulig å justere oppgave til pasientens nivå.

  3. Klinikere kan se alle pasientens bevegelser på skjerm og justere økten i sanntid fra datamaskinen.

  4. Rehabilitering er mer standardisert, med kontrollerte variabler.

udvid.JPG
slåsammen.JPG

Du må ha et Oculus Quest eller Oculus Quest 2 virtual reality-headset som tilbyr håndsporingsmuligheter.

Etter å ha anskaffet Oculus Quest kan du laste ned Rehametrics VR-applikasjonen direkte fra Oculus-butikken og kontakte oss for å leie / aktivere lisensen.

Du trenger ikke noe annet: ingen spesielle hansker, joysticks eller kontrollere.

udvid.JPG
slåsammen.JPG

Flere og flere kliniske studier viser hvor nyttig oppslukende virtuell virkelighet kan være når den brukes til terapeutiske formål.

For eksempel for rehabilitering av overkroppen for slagpasienter, for behandling av skjelvinger, eller for å lette stimulering og aktivering av speilnevroner.

Kontakt oss hvis du vil at vi skal sende deg noen av disse studiene.

udvid.JPG
slåsammen.JPG

Klinikere velger hvilke oppgaver pasientene skal utføre og konfigurerer disse til pasientens nivå.

Når dette er gjort, kan pasienter ta på seg virtual reality-brillene og begynne å trene.

Det er øvelser for å trene finger-, hånd-, håndledd-, albue- eller skulderbevegelser, som også har spillfaktoren som videospill gir.

udvid.JPG
slåsammen.JPG

Takket være programvaren Rehametrics, vil klinikere kunne se alt pasientene deres gjør på PC-en.

De vil ha sanntidskontroll over oppgavene som utføres av sine pasienter, og være i stand til å gjøre endringer i oppgavens vanskelighetsgrad eller varighet eller i selve oppgavetypen.

udvid.JPG
slåsammen.JPG

Alle de pasientene som har behov for øvelser for overkroppen, både ved rehabilitering av nevrologiske pasienter så vel som for de som lider av muskel- og skjelettlidelser.

Så lenge det ikke er kontraindikasjoner eller en klar avvisning fra en pasient.

bottom of page